دوام آوردن در رسانه های اجتماعی: ۷ نکته که باید بدانید

این روزها نگاه به زمان های گذشته، وقتی که اکثر ما معتقد بودیم ارتباطات دیجیتالی جهانی فقط در حد ارتباطات معمول بودند، ما را باهوش تر کرده و سازمان های ما را مجبور به ارائه خدمات بهتر کرده است. این مسئله با گذر زمان روشن تر شد و زمانی فرا رسید که تصورات مربوط به […]

فهرست مطالب

این روزها نگاه به زمان های گذشته، وقتی که اکثر ما معتقد بودیم ارتباطات دیجیتالی جهانی فقط در حد ارتباطات معمول بودند، ما را باهوش تر کرده و سازمان های ما را مجبور به ارائه خدمات بهتر کرده است.
این مسئله با گذر زمان روشن تر شد و زمانی فرا رسید که تصورات مربوط به شبکه های اجتماعی آنطور که می بایست به خوبی پیش نرفت.
اما همچنان شبکه های اجتماعی ابزاری فوق العاده محسوب می شوند. قابلیت برقراری لحظه ای ارتباط با هزاران نفر از مردم دنیا چیزی نیست که به سادگی بتوان از آن گذشت.
فعالیت در شبکه های اجتماعی نیازمند توجه به نکات مهمی است که در صورت بی توجهی به آن ها، ممکن است فعالیت های تجاری یا حتی فعالیت های معمول آنلاین شما را به راحتی با مشکلات جدی رو به رو کند.

 

در ادامه به ۷ نکته خیلی مهم برای دوام آوردن در شبکه های اجتماعی اشاره می کنیم :

 

۱٫ مراقب تهدیدات تکان دهنده باشید

خانه های شنی مورچه ها را دیده اید؟ خانه هایی که با تونل های ساخته شده توسط مورچه ها به یکدیگر راه داشتند و مسیر حرکت و انتقال غذا و … را برای مورچه ها هموار می کردند. تصور کنید این خانه ها و تونل ها به سختی تکان داده شوند. در این صورت تونل ها تخریب شده و مورچه ها برای بازسازی آن به شدت به مشکل خواهند خورد. به کسی که چنین بلایی سر خانه های مورچه ها بیاورد به اصطلاح Ant-shaker می گویند. دقیقاً چنین شرایطی در فعالیت های شبکه های اجتماعی وجود دارد. شما در این زمینه مثل مورچه هایی هستید که مسیر پیشرفت را طی می کند و همیشه Ant-shaker یا تخریب کنندگانی وجود دارند که به هر دلیلی بخواهند مانع پیشرفت شما شوند. مراقب این افراد و این گونه تهدیدات باشید.
این افراد که تعدادشان هم کم نیست، می توانند حتی همکاران و وب سایت های نزدیک به سبک کاری شما هم باشند. حفظ فاصله به ویژه وقتی که با این افراد در ارتباط هستید می تواند احتمال تهدیدهای این چنینی را از فعالیت های اجتماعی شما کم کند. فعالیت های آن ها را زیر نظر داشته باشید اما به آن ها اجازه ندهید در فرآیندهای کاری شما دخالت کنند.

 

۲٫ توجه کنید که حریم خصوصی دیجیتالی شبیه به یک دروغ است

وقتی فعالیت های تجاری خودمان را به شبکه های اجتماعی و وب سایت ها نزدیک می کنیم، مایل هستیم اطلاعات بیشتری را منتشر کنیم. چنین فضائی ممکن است یک فضای ساده و صمیمانه به نظر بیاید.
برای مثال افراد زیادی هستند که پست هایی مثل “من تا پیش از این، این مسئله را به هیچکس نگفته ام! حتی خانواده ام!” را در شبکه های اجتماعی همچون فیسبوک برای بیش از ۴ میلیون نفر به اشتراک می گذارند!
حریم شخصی دیجیتالی به حُسن نیت هر شخصی که به اطلاعات خصوصی دیگر افراد دسترسی دارد مربوط می شود. آن ها می توانند به راحتی از اطلاعات شخصی دیگران عکس بگیرند و شما نمی توانید در قبال این چنین موارد کاری بکنید.
با توجه به این گفته ها، شما می بایست چیزی که در اینترنت و شبکه های مجازی منتشر می کنید را آنالیز کنید. اگر نمی خواهید آن ها به صورت عمومی منتشر شوند، آن ها را به اشتراک نگذارید. این موارد حتی شامل ایمیل ها و گروه های خصوصی نیز می باشد.
به جای تصمیم گیری در این باره که مطالب خود را کجا به اشتراک بگذارید، بر روی این که چه مدل مطالبی را به اشتراک بگذارید تمرکز کنید. این به انتخاب و حس امنیت خودتان بر می گردد.
به هر حال بهتر است بدانید، مطالبی که در فضای مجازی به اشتراک می گذارید (در صورت عمومی شدن) می تواند نه تنها به دست غریبه ها و سودجویان بی افتد، بلکه به دست خانواده، رئیس و همکاران شما نیز برسد و این ممکن است برای شما دردسر ساز باشد.

 

۳٫ اگر فعالیت تجاری دارید، تجاری برخورد کنید!

شاید شما از شبکه های اجتماعی برای پیشرفت و ارتقاء محصول یا تجارت خود استفاده می کنید. اگر فعالیت تجاری خود را به خوبی هندل کنید، مشکلی برای شما به وجود نخواهد آمد. تعریف کردن بیجا از محصولاتتان نه تنها منجر به افزایش فروش نمی شود، بلکه منجر به منفور شدن آن محصول و تجارت شما هم خواهد شد. باور کنید حتی دوستانتان هم می توانند از این حرکت زده شوند و ناامیدانه بخواهند که شما دست از اصرار کردن بردارید.
اگر تا به حال چنین کاری می کردید، دست از این کار بردارید. تلاش کردن برای متقاعد کردن دوستان و مشتریان به چنین روش هایی فقط منجر به اضافه شدن شما به لیست اسپم ها خواهد شد. از حالا شروع به فعالیت مثل یک تاجر حرفه ای کنید.
برای شروع این کار، یک حساب کاربری یا یک صفحه تجاری ایجاد کنید. هدف اصلی خودتان را صریحاً مشخص کنید. خودتان را در زمینه مارکتینگ و تجارت آنلاین آموزش دهید.
محتوای کار خود را حداقل ۱۰ برابر از حالت عادی بیشتر کنید. محتوا چیزی است که اغلب مردم به دنبال آن بوده و آن را به اشتراک می گذارند. برای این کار می توانید از تصاویر، ویدئوها و مقاله های جذب کننده استفاده کنید.

رسانه های اجتماعی راهی بی نظیر برای به اشتراک گذاری محتوای تجاری چه به صورت رایگان و چه به صورت پولی هستند. برای کسب موفقیت در این زمینه، شما می توانید با توجه به زمینه کاری و منابع خودتان از فعالیت های انفرادی (تولید و اشتراک گذاری محتوا) و یا سفارش تبلیغات استفاده کنید.

۴٫ به دنبال ایجاد ارتباط با اجتماعات کوچک تر باشید

اگرچه فضاهای بزرگ تر در سطح وب می تواند شگفت انگیز و به نوعی فریبنده باشد، اما در عین حال می تواند خسته کننده و بی هویت نیز به نظر برسد. برای درک بهتر یک ارتباط عالی، ارائه و کسب اطلاعات بیشتر و برقراری ارتباطات مؤثرتر، به دنبال فعالیت در گروه های کوچک تر باشید. البته گفتنی است که فعالیت در گروه های بیش از حد کوچک، می تواند بی فایده باشد.
اگر چنین گروه هایی در صنعت کاری و تجارت شما وجود ندارند، شما می توانید اولین نفری باشید که چنین گروه هایی را ایجاد کرده است. ارزش اقدام در این مورد و ساخت چنین گروه هایی بالاست (البته در این مورد نیز شما باید مراقب ant-shaker ها باشید. آن ها حتی در اجتماعات کوچک تر نیز رفت و آمد دارند!).

 

۵٫ زمان خود را مدیریت کنید

بزرگترین مشکل و مسئله ای که در شبکه ها و رسانه های اجتماعی برای بسیاری از افراد وجود دارد این است که اگر آن ها نتوانند آن را مدیریت کنند، تمام وقت و زمان خود را از دست می دهند.
معمولاً زمان بندی و برنامه ریزی برای فعالیت های این چنینی، به سختی انجام می شود. استفاده از برنامه ها و اپلیکیشن های مدیریتی راهی مناسب برای مدیریت زمان است.
برای مثال اپلیکیشن Freedom یکی از بارزترین نمونه های فعال در این زمینه است که می تواند توجه شما را با محدود کردن دیگر برنامه ها (به منظور افزایش تمرکز) به فعالیت های اصلی و مورد نیازتان معطوف کند.

 

۶٫ مراقب رفتارها و برخوردهایتان باشید

•    در زمان آنلاین بودن و مکاتبه با افراد مختلف، مهربان و با ادب باشید و با احترام با دیگران برخورد کنید.
•    حرف های نامرتبط و زننده را چه به صورت منظور دار و چه به صورت بی منظور نزنید.
•    حرف ها، جوک ها و حتی خاطرات مرتبط با نژاد پرستی را فراموش کنید. مسائل مربوط در این زمینه هیچ وقت باعث افزایش محبوبیت نخواهند شد.
•    مدارا کردن و نگرشی که شما نسبت به مردم دارید، به همان مقداری که در دنیای واقعی می تواند منفی باشد، در فضای مجازی نیز می تواند تأثیرگذار باشد.
•    انجام رفتارهای خوب هیچ هزینه ای در بر نخواهد داشت. دنبال کردن این رفتارها می تواند به باز شدن درب های موفقیت به سمت شما بی انجامد، به خصوص اگر این رفتارها بیشتر از حالت عادی متفاوت و نادر باشند.

 

۷٫ زمان لازم برای عقب نشینی خود را بدانید

با وجود اینکه شبکه های اجتماعی به صورت پیوسته در حال گسترش هستند، اما به گفته خانم سیمون، هیچ اجباری برای حضور در این شبکه ها برای همه وجود ندارد. چرا که عدم آشنایی و آگاهی لازم به نحوه استفاده و کاربرد این شبکه ها، می تواند زندگی افراد را به خطر بی اندازد. اگر شما هم حس می کنید این شبکه های اجتماعی در حال پیاده سازی چنین چیزی در زندگیتان هستند، می توانید نوع استفاده خود از آن ها را تغییر دهید و در صورت نیاز، حتی تصمیم به ترک آن ها بگیرید.
رفتار بعضی از مردم حاضر در فضای وب می تواند آزاردهنده باشد. بعضی از آن ها از این کار منظور دارند. در این صورت شما می توانید آن ها را بلاک کرده یا به عنوان اسپم گزارش دهید. فراموش نکنید که رفتار متشخصانه شما به این معنی نیست که مجبورید به همه (از جمله همین افراد مزاحم) پاسخ دهید. خیلی وقت ها عقب نشینی کردن بهترین راه است.

اسماعیل احمدی میرقائد

اسماعیل احمدی میرقائد

علاقه زیادم به دیجیتال مارکتینگ باعث شد تا کلینیک توسعه کسب و کار آرتمن وب را راه اندازی کنم. به نوشتن هم علاقه زیادی دارم و سعی می کنم با مقالاتی که منتشر می کنم نیازتون رو برطرف کنم. تمام محتویات سایت از تجربیات شخصی خودم هست و هدف اصلیم انتقال آن ها به شماست.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مقالات مرتبط

انتخاب قالب فروشگاهی بخش کوچکی از رویکرد تمرکز بر SEO است، اما مکان خوبی برای شروع است. در اینجا 10...
19 آبان, 1400
در این راهنما، در مورد اینکه قالب های وردپرس چه هستند و چگونه می‌توانید از آنها برای سایت خود استفاده...
15 آبان, 1400
تقویم محتوایی چیست؟ تقویم محتوا (که به عنوان «تقویم تحریریه» هم شناخته می‌شود) یک برنامه زمان‌بندی مکتوب از زمان و...
12 آبان, 1400

درخواست طراحی سایت

فرم مشاوره رایگان طراحی سایت و اعلام هزینه

نوع سایت مورد نظر خود را انتخاب کنید