فیشینگ یا سرقت آنلاین

فیشینگ یا سرقت آنلاین

تعریف فیشینگ: فیشینگ یا سرقت آنلاین در عمل به یک نسخه ی کپی شده از یک وب سایت معتبر مانند بانک های آنلاین گفته می شود. ابتدا کاربر از طریق ایمیل یا پیام های تبلیغاتی سایت های دیگر به صفحه ی قلابی راهنمایی می شود. سپس از کاربر درخواست میشود تا اطلاعاتی مانند شماره حساب […]

فهرست مطالب

تعریف فیشینگ:

فیشینگ یا سرقت آنلاین در عمل به یک نسخه ی کپی شده از یک وب سایت معتبر مانند بانک های آنلاین گفته می شود. ابتدا کاربر از طریق ایمیل یا پیام های تبلیغاتی سایت های دیگر به صفحه ی قلابی راهنمایی می شود. سپس از کاربر درخواست میشود تا اطلاعاتی مانند شماره حساب و رمز دوم کارت که برای فیشر مهم است را وارد کند.

در صورت گمراه شدن کاربر و وارد کردن اطلاعات خود، فیشر ها به اطلاعات شخص دسترسی پیدا میکنند. از جمله سایت های هدف این کار می توان سایت های فروش کارت شارژ، اینترنت رایگان، قرعه کشی رایگان، فروش محصولات زناشویی و بانک های آنلاین اشاره کرد.

تاریخچه ی فیشینگ:

روش فیشینگ با جزئیات در سال ۱۹۸۷ توضیح داده شده است و این واژه برای اولین بار در سال ۱۹۹۵ مورد استفاده قرار گرفت. واژه ی فیشینگ مخفف password harvesting fishing که به معنی شکار کردن گذرواژه ی کاربر از طریق یک طعمه میباشد. طعمه ای مانند یک درگاه بانکی. در گذشته کلاه برداری از طریق فیشینگ خیلی بیشتر صورت میگرفت. به این صورت که یک فرم جعلی طراحی میکردند و کاربر را به صفحه ی این فرم هدایت میکردند و با این توجیه که برای استفاده از نسخه های جدید شبکه های مجازی باید فرم را پر کنند ، اطلاعات کابران را دریافت و سوءاستفاده میکردند.

تجربه ی ما که خوب است بدانید:

چند مدت پیش از طرف پلیس فتا با ما تماس گرفته شد. که در هاستینگ شما شخصی در حال فیشینگ کردن اطلاعات کاربران است. که ما سریعا پیگیر این ماجرا شدیم که یک شخص با ساخت یک وبسایت پرداخت جعلی با نام نهاد دولتی در حال دریافت اطلاعات کاربران بوده که بعد از بررسی های انجام شده توسط تیم پشتیبانی ما سریعا وبسایت آن شخص مسدود شد و اطلاعات سایت فیشر را برای پلیس فتا ارسال کردیم.

راه های جلوگیری از فیشینگ:

– به درگاه های بانکی بدون گواهی نامه ی ssl وارد نشوید
– مراقب درست بودن آدرس وب سایت ها باشید
– وارد نکردن اطلاعات خود در وبسایت های نامشخص و نا معتبر
– از رمز های عبور ساده و تکراری استفاده نکنید.
– پاسخ ندادن به پیام های تبلیغاتی یا صفحات تبلیغاتی
– در شبکه های اجتماعی وارد شدن به حساب کاربری خود را به صورت تایید دو مرحله ای قرار دهید.

تایید دو مرحله ای در احراز هویت چیست:

در امر احراز هویت ، پس از اینکه کاربر اطلاعات خود را وارد کرد ، یک اس ام اس یا یک ایمیل از سمت سرور به شخص ارسال شده که حاوی یک کد تایید می باشد . کاربر کد دریافت شده را باید وارد کند و در صورت درست بودن وارد حساب کاربری اش شود.
دوستان حتما مراقب باشید بعد از اینکه از سیستم دیگری وارد حساب کاربری تان شدید یا خریدی انجام دادید خروج کنید و اطلاعات ذخیره شده ی خود را پاک کنید.
طبق آخرین آمار حملات فیشینگ از سال ۹۶ تا تابستان سال ۹۸ از ۵۸% به ۸۸% درصد رشد پیدا کرده که بیشترین قربانیان این حمله افراد زیر ۲۰ سال و افراد بالای ۵۰ سال بوده اند.
برای هر چه بهتر شدن پادکست های ما نظرات خودتان را برای ما ارسال کنید.

فیشینگ و سرقت آنلاین

 

دانلود پادکست

اسماعیل احمدی میرقائد

اسماعیل احمدی میرقائد

علاقه زیادم به دیجیتال مارکتینگ باعث شد تا کلینیک توسعه کسب و کار آرتمن وب را راه اندازی کنم. به نوشتن هم علاقه زیادی دارم و سعی می کنم با مقالاتی که منتشر می کنم نیازتون رو برطرف کنم. تمام محتویات سایت از تجربیات شخصی خودم هست و هدف اصلیم انتقال آن ها به شماست.

یک پاسخ

  1. سلام به دوست خوب و قدیمی خودم اقای احمدی عزیز
    واقعا فیشینگ خیلی خطرناکه برای کاربران و بازدید کنندگان وب سایت ها و اپلیکیشن ها
    لطفا برای فرهنگ سازی بیشتر تلاش کنید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مقالات مرتبط

انتخاب قالب فروشگاهی بخش کوچکی از رویکرد تمرکز بر SEO است، اما مکان خوبی برای شروع است. در اینجا 10...
19 آبان, 1400
در این راهنما، در مورد اینکه قالب های وردپرس چه هستند و چگونه می‌توانید از آنها برای سایت خود استفاده...
15 آبان, 1400
تقویم محتوایی چیست؟ تقویم محتوا (که به عنوان «تقویم تحریریه» هم شناخته می‌شود) یک برنامه زمان‌بندی مکتوب از زمان و...
12 آبان, 1400

درخواست طراحی سایت

فرم مشاوره رایگان طراحی سایت و اعلام هزینه

نوع سایت مورد نظر خود را انتخاب کنید