صفحه ۴۰۴ چیست و داشتن آن چه تأثیری در وب سایت دارد؟

حتماً تا‌به‌حال پیش آمده است که روی لینکی کلیک کرده‌اید یا آدرسی را تایپ کرده‌اید و با خطای ۴۰۴ و جملۀ «این صفحه پیدا نشد» روبه‌رو شده‌اید. پس از این اتفاق چه کرده‌اید؟ صفحه را بسته‌اید و رفته‌اید یا با صفحۀ ۴۰۴ سرگرم شده‌اید؟ جالب است بدانید که طبق آمار سایت‌های مختلف، بیش‌از حدود ۷۰درصد […]

فهرست مطالب

حتماً تا‌به‌حال پیش آمده است که روی لینکی کلیک کرده‌اید یا آدرسی را تایپ کرده‌اید و با خطای ۴۰۴ و جملۀ «این صفحه پیدا نشد» روبه‌رو شده‌اید. پس از این اتفاق چه کرده‌اید؟ صفحه را بسته‌اید و رفته‌اید یا با صفحۀ ۴۰۴ سرگرم شده‌اید؟ جالب است بدانید که طبق آمار سایت‌های مختلف، بیش‌از حدود ۷۰درصد کاربران صفحه را می‌بندند و دیگر هیچ‌گاه به آن سایت مراجعه نمی‌کنند. این اتفاق ضررهای زیادی برای سایت شما دارد.

خطا یا صفحۀ ۴۰۴ یکی از خطاهای رایج در سایت است. دقیقاً همان چیزی است که بازدیدکننده زمان ورود به آدرسی از سایت شما که وجود خارجی ندارد، با آن مواجه می‌شود.

چه عاملی باعث بروز خطای ۴۰۴ می‌شود؟

با ورود به هر صفحۀ اینترنتی، مرورگر شما درخواست را به سرور ارسال می‌کند. در‌صورتی‌که سرور صفحۀ مدنظر را پیدا نکند، خطای ۴۰۴ نمایش داده می‌شود تا کاربر از نبود صفحه مطلع شود. دلایل بسیاری وجود دارد که موجب می‌شود کاربران با مراجعه به سایت شما خطای ۴۰۴ دریافت کنند. مهم‌ترین آن‌ها عبارت است از:

  • حذف صفحات از روی سایت و باقی‌ماندن لینک آن‌ها در سایر صفحات سایت.
  • دریافت بک‌لینک از سایت‌های دیگر (اشتباه تایپی نویسنده) به صفحاتی که در سایت وجود ندارند.
  • اشتباه در کدنویسی سایت و ایجاد لینک‌های نادرست.

اخطار صفحۀ ۴۰۴ می‌تواند در هر مرورگر و هر سیستم‌عاملی نشان داده شود. انواع نمایش اخطار صفحۀ ۴۰۴ که ممکن است با هرکدام از آن‌ها مواجه شوید:

  • ۴۰۴ Error؛
  • ۴۰۴ Not Found؛
  • Error 404؛
  • The Requested URL[URL] was not found on this server؛
  • HTTP 404؛
  • Error 404 Not Found؛
  • ۴۰۴ File or Directory Not Found؛
  • HTTP 404 Not Found؛
  • ۴۰۴ Page Not Found.

چرا باید خطای ۴۰۴ را جدی بگیریم؟

گوگل توجه ویژه‌ای به صفحۀ ۴۰۴ در سایت‌ها می‌کند و طراحی و وجود آن را نکته‌ای مثبت برای افزایش رضایت کاربران می‌داند. تا‌ جایی‌ که در پنل گوگل وبمستر، بخش ویژه‌ای را به Crawl Errors اختصاص داده است. یکی از اطلاعات مهمی که در این بخش ارائه می‌شود صفحاتی هستند که کاربران به آن‌ها مراجعه کرده و خطای ۴۰۴ دریافت می‌کنند.

از طرف دیگر زمانی که کاربر به این قبیل صفحات ارجاع داده می‌شود، احتمال اینکه به‌‌کلی سایت شما را ترک کند افزایش خواهد یافت. حال اگر اطلاعات مناسبی را در اختیار او قرار دهیم، شانس خود را برای جذب رضایت کاربر افزایش داده‌ایم.

در ایران اصولاً به طراحی صفحات ۴۰۴ کمتر توجه می‌شود و آخرین صفحه‌ای که طراح سایت برای آن وقت می‌گذارد همین صفحه است. در‌صورتی‌که اگر به طراحی این صفحه و پیام‌های خطا دقت کنیم، می‌توانیم ذهنیت منفی‌ای که از باز‌نشدن صفحه به کاربر دست می‌دهد کاهش دهیم و درنتیجه مانع ترک صفحه توسط کاربر و خروج او از سایت خواهیم شد.

البته به‌طور معمول تمامی سیستم‌های مدیریت محتوا مانند جوملا و وردپرس و… ساختار مشخصی برای این خطا به‌صورت پیش‌فرض دارند؛ ولی صفحۀ ۴۰۴ آن‌ها عموماً صفحاتی ساده است و برای کاربران شما جذابیتی ندارد.

نکاتی برای بهبود صفحۀ ۴۰۴

در این بخش نکات پرکاربرد را برای بهبود عملکرد کاربران سایت پس از روبه‌رو‌شدن با خطای ۴۰۴ ذکر کردم که می‌توانید بخوانید و قطعاً نکات بسیار دیگری هم می‌شود به این‌ها اضافه کرد.

  • در صفحۀ ۴۰۴ به‌درستی به بازدیدکننده اطلاع دهید که صفحۀ مدنظر او روی سایت وجود ندارد. برای این کار از لحنی دوستانه استفاده کنید.
  • ارتباط گرافیکی مناسب بین آن و سایر صفحات سایت اهمیت ویژه‌ای دارد؛ زیرا ممکن است کاربران تصور کنند از سایت شما خارج شده و به صفحۀ دیگری منتقل شده‌اند.
  • در صفحۀ خطای ۴۰۴ خود لینک‌های مناسبی مانند نوشته‌های پربازدید یا کادر جست‌وجو را به صفحات داخلی مهم سایت قرار دهید. همچنین لینک به صفحۀ اصلی سایت می‌تواند انتخاب مناسبی برای کاربران باشد.
  • راهی مثل ایمیل را برای گزارش این خطا توسط کاربران به مدیر سایت، در این صفحه قرار دهید.
  • چه صفحۀ ۴۰۴ سایت شما کاربردی و زیبا باشد و چه نباشد، مسلماً نمی‌خواهید توسط موتورهای جست‌وجو ایندکس شود یا به کاربران اینترنتی معرفی گردد. پس مطمئن شوید خطای ۴۰۴ HTTP ارسالی از سرور به‌درستی عمل می‌کند و مطابق استاندارد است.
  • تغییر آدرس صفحات را با کدهای ریدایرکت ۳۰۱ انجام داده و از طریق ابزار وبمستر به گوگل اطلاع دهید

اگر نمونۀ جالبی از طراحی صفحۀ ۴۰۴ برای سایت‌های ایرانی مشاهده کردید، می‌توانید در بخش دیدگاه‌های همین پست با ما و بقیۀ دنبال‌کننده‌های آرتمن وب به اشتراک بگذارید.

اسماعیل احمدی میرقائد

اسماعیل احمدی میرقائد

علاقه زیادم به دیجیتال مارکتینگ باعث شد تا کلینیک توسعه کسب و کار آرتمن وب را راه اندازی کنم. به نوشتن هم علاقه زیادی دارم و سعی می کنم با مقالاتی که منتشر می کنم نیازتون رو برطرف کنم. تمام محتویات سایت از تجربیات شخصی خودم هست و هدف اصلیم انتقال آن ها به شماست.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مقالات مرتبط

انتخاب قالب فروشگاهی بخش کوچکی از رویکرد تمرکز بر SEO است، اما مکان خوبی برای شروع است. در اینجا 10...
19 آبان, 1400
در این راهنما، در مورد اینکه قالب های وردپرس چه هستند و چگونه می‌توانید از آنها برای سایت خود استفاده...
15 آبان, 1400
تقویم محتوایی چیست؟ تقویم محتوا (که به عنوان «تقویم تحریریه» هم شناخته می‌شود) یک برنامه زمان‌بندی مکتوب از زمان و...
12 آبان, 1400

درخواست طراحی سایت

فرم مشاوره رایگان طراحی سایت و اعلام هزینه

نوع سایت مورد نظر خود را انتخاب کنید