کامل‌ترین چک لیست سئو در سال ۲۰۲۱

امروز قصد داریم چک لیست سئو در سال ۲۰۲۱ را به کامل‌ترین صورت ممکن منتشر کنیم. در این مقاله همراه ادمین‌سایت باشید تا یک لیست کامل از مراحل سئو وب‌سایت را در اختیار داشته باشید. وجود یک چک لیست سئو، به مراحل کارتان نظم بیشتری می‌بخشد و باعث می‌شود موردی از قلم نیفتد. همچنین به […]

فهرست مطالب

امروز قصد داریم چک لیست سئو در سال ۲۰۲۱ را به کامل‌ترین صورت ممکن منتشر کنیم. در این مقاله همراه ادمین‌سایت باشید تا یک لیست کامل از مراحل سئو وب‌سایت را در اختیار داشته باشید.

وجود یک چک لیست سئو، به مراحل کارتان نظم بیشتری می‌بخشد و باعث می‌شود موردی از قلم نیفتد. همچنین به جای فکر کردن به انتخاب کار بعدی می‌توانید روی نحوه‌ی اجرای کار تمرکز کنید و خروجی بهتری داشته باشید. پس اگر آماده‌اید به سراغ معرفی این چک لیست برویم.

چک لیست سئو ۲۰۲۱

پارت اول چک لیست سئو – اقدامات اولیه

اگر اولین بار است که می‌خواهید وب‌سایتی را سئو کنید باید ابتدا این موارد را رعایت نمایید:

۱- گوگل سرچ کنسول را به سایت متصل کنید

اولین اقدام لازم برای سئو سایت، ایجاد زیرساختی برای آنالیز و بررسی وب‌سایت است. اگر وب‌سایت شما راه‌اندازی شده و ساختار دسته‌بندی‌ها مشخص شده است، می‌توانید به سراغ کار با این ابزار بروید.

۲- افزونه‌های سئو را نصب کنید

یکی از افزونه‌های سئو سایت را نصب کنید تا بر عملکرد شما در سایت نظارت داشته باشد. به کمک این پلاگین‌ها می‌توانید متوجه شوید که محتوای شما با اصول سئو تطابق دارد یا خیر.

بهترین افزونه‌های سئو وردپرس عبارت‌اند از:

۳- نقشه سایت بسازید

نقشه سایت بسازید

نقشه سایت آدرس صفحات موجود در وب‌سایت شما را لیست می‌کند و به خزنده‌های گوگل کمک می‌کند راحت‌تر صفحات مختلف بیایند و ایندکس کنند. نقشه سایت شما با یکی از آدرس‌های زیر قابل دسترس خواهد بود:

  • /sitemap.xml
  • /sitemap_index.xml
  • /sitemap

اگر در این زمینه اطلاعات کافی ندارید حتما به مقاله‌ی نقشه سایت چیست مراجعه کنید تا با روش ساخت آن هم آشنا شوید.

۴- فایل Robots.tx ایجاد کنید

فایل Robots.tx ایجاد کنید

فایل robots.txt یک فایل است که به خزنده‌ها اجازه دسترسی و عدم دسترسی به صفحات را صادر می‌کند. برای مثال در یک فروشگاه اینترنتی نیازی نیست صفحات سبد خرید و پرداخت ایندکس شوند در اینصورت لازم است آدرس این صفحه‌ها درون فایل robots.txt قرار بگیرند.

پارت دوم چک لیست سئو – سئو تکنیکال

۵- ساختار سایت را مشخص کنید (برای تازه تاسیس‌ها)

برای اینکه کاربران به بخش‌های مختلف سایت شما دسترسی آسانی داشته باشند لازم است ساختار وب‌سایت شما منظم و دقیق باشد. بنابراین ابتدا دسته بندی محتوا و محصولات خود را ایجاد کنید و ساختاری منظم در سایت خود به وجود بیاورید.

۶- از دسترسی خزنده‌ها به صفحات مطمئن شوید.

از دسترسی خزنده‌ها به صفحات مطمئن شوید.

تا زمانی که ربات‌های گوگل نتواند در سایت شما بخزند و مطالب را ایندکس کنند، نمی‌توانید در نتایج جستجو قرار بگیرید. بنابراین یک اقدام ضروری این است که به سرچ کنسول وب‌سایت خود مراجعه کنید و از بخش Coverage دسترسی ربات‌ها به سایت را بررسی کنید.

۷- گواهی SSL را در سایت خود فعال کنید.

گواهی ssl می‌تواند به ایجاد ارتباط امن بین وب‌سایت و کاربر تاثیر زیادی بگذارد. گوگل به داشتن این گواهی تاکید بسیار کرده است. پس اگر هنوز وب‌سایت شما با http در دسترس است باید هر چه زودتر این گواهی را برای دامنه خود فعال کنید تا تمامی صفحات با https در دسترس قرار گیرند.

چک لیست سئو

۸- مطمئن شوید وب‌سایت شما فقط با یک دامنه در دسترس است.

ممکن است بعد از فعالسازی SSL سایت شما با آدرس‌هایی همچون:

  • http://yourdomain.com
  • http://www.yourdomain.com
  • https://yourdomain.com
  • https://www.yourdomain.com

در دسترس باشد. این موضوع مشکل محتوای تکراری را در سایت ایجاد می‌کند. راه حل صحیح استفاده از ریدایرکت ۳۰۱ است که همه‌ی دامنه‌ها روی دامنه اصلی سایت ریداکت شوند.

۹- سرعت وب‌سایت خود را بالا ببرید.

سرعت سایت یکی از مهمترین موضوعاتی است که در طی این چند سال اخیر معیاری مهم برای رتبه‌بندی وب‌سایت‌ها شناخته شده است. ابتدا به کمک ابزاهای تست سرعت سایت مثل PageSpeed Insights، از اوضاع وب‌سایت خود باخبر شوید. اگر متوجه کندی لود وب سایت خود شدید هرچه سریعتر به دنبال رفع آن باشید.

۱۰- از ریسپانسیو بودن صفحات وب‌سایت خود مطمئن شوید.

ریسپانسیو بودن صفحات وب‌سایت نکات مهم چک لیست سئو

اگر صفحه‌ای از سایت شما دارای مشکل نمایش در موبایل باشد، گوگل به کمک ابزار گوگل سرچ کنسول آن را به شما اطلاع می‌دهد. اما خودتان هم می‌توانید صفحات را به کمک ابزاری به نام mobile-friendly test بررسی کنید.

۱۱- تصاویر سایت را بهینه سازی کنید.

یکی از مهمترین اقداماتی که می‌تواند سرعت وب‌سایت شما را تا حد زیادی افزایش دهد، بهینه سازی تصاویر سایت است. همانطور که تا الان متوجه شده‌اید سرعت سایت یکی از فاکتورهای گوگل برای رتبه‌بندی نتایج است پس هرچه زودتر به سراغ افزونه‌های بهینه سازی مثل ShortPixel بروید.

۱۲- از شر لینک‌های شکسته خلاص شوید!

وجود لینک‌های شکسته در سایت مانع از گردش کاربر در وب‌سایت می‌شود. به کمک سایتهایی همچون brokenlinkcheck.com لینک‌های معیوب وب‌سایت خود را بیابید و آنها را اصلاح یا حذف کنید.

پارت سوم چک لیست سئو – تحقیق کلمات کلیدی

بعد از اینکه زیر ساخت سایت به کمک ۱۲ مرحله بالا آماده شد، وقت آن می‌رسد که بهترین کلمات کلیدی را برای خود بیابید.

۱۳ – بهترین کلمه‌ی کلیدی را برای سایت خود بیابید.

برای هر کلمه‌ی کلیدی باید یک صفحه فرود داشته باشید. اشتباهی که مدام در سایت‌های مختلف می‌بینم این است که چند کلمه‌ی مختلف را برای یک صفحه انتخاب می‌کنند و سعی دارند که یک صفحه را با همه‌ی این کلمات سئو کنند!

بهتر این است که برای این مرحله وقت کافی صرف کنید و با دقت به تحقیق کلمات کلیدی بپردازید. پیشنهاد ما کمک گرفتن از مقاله “روش یافتن بهترین کلمات کلیدی” است.

۱۴- کلمات را با اهداف جستجو تطبیق دهید.

اگر لیستی از کلمات کلیدی برای وب‌سایت خود ایجاد کرده باشید، حالا وقت آن رسیده که بررسی کنید هدف از جستجوی هر واژه چیست. در این مرحله باید مطمئن شوید که هدف محتوا و هدف سرچ یک مفهموم است. برای مثال شخصی که عبارت چک‌لیست سئو را سرچ می‌کند، به دنبال یک لیستی شامل مراحل اجرای سئو سایت است. اگر این کلمه را برای دوره سئو بهینه کنید احتمالا کلیک بالایی دریافت نخواهید کرد.

۱۵- شانس سایت خود را برای هر کلمه محاسبه کنید.

ممکن است کلماتی در لیست شما باشند که آمار جستجوی بالایی داشته باشند و حسابی شما را تحریک کرده باشند که هرچه زودتر به سراغ استفاده از آنها بروید! اما آیا وب‌سایت شما قدرت کافی برای رقابت با دیگر وب‌سایت‌ها را دارد؟ باید کلماتی را انتخاب کنید که بتوانید بعد از انجام اقدامات سئو در صفحات اول گوگل قرار بگیرید.

چک لیست سئو

بنابراین به کمک ابزارهایی همچون semscoop.com میزان دشواری کلمات کلیدی سایت خود را بیابید.

پارت چهارم چک لیست سئو – آماده سازی محتوا

۱۶- به دنبال حل مشکل کاربر باشید

در نوشتن محتوا اولین نکته این است که بدانید مخاطب شما کیست؟ در این صفحه به دنبال چه مطلبی است؟ اگر محتوای شما بتواند نیاز مخاطب را رفع کند و حتی چند گام از آن هم بالاتر برود، در این زمان است که می‌توان گفت شما محتوای خوبی تولید کرده اید.

۱۷- سلسه مراتب عنوان بندی را رعایت کنید.

به ترتیب قرار گرفتن عناوین همین مطلب توجه کنید. ابتدا عنوان اصلی صفحه با تگ h1 ظاهر شده بعد از آن عنوان دوم را داریم که درون تگ h2 است. محتوا به کمک زیرعنوان‌های دیگر به چندین بخش تقسیم شده و برای هر بخش مجدد زیربخش‌هایی تعریف کرده‌ایم.

نکات نوشتن عنوان، مقاله‌ای است که شما را در نوشتن عناوین حرفه‌ای‌تر راهنمایی می‌کند.

۱۸- از قدرت تصاویر بهره ببرید.

چک لیست سئو – آماده سازی محتوا

به کمک تصاویر می‌توان مفاهیم را تصویر سازی کرد و با اثر بیشتری به مخاطب انتقال داد. آیا شخصی هست که حاضر باشد یک مقاله ۱۰۰۰ کلمه ای را پشت سرهم بخواند؟ لازم است در محتواهای سایت مخصوصاً محتواهای طولانی نکات مهم را به کمک تصویر به مخاطب خود انتقال دهید.

۱۹- پاراگراف بندی را با جملات کوتاه ادامه دهید.

علاوه بر کیفیت و مفهوم محتوا نحوه‌ی ارائه آن هم بسیار مهم است. لازم است شما مطالب را به خوبی پاراگراف بندی نمایید، برای هر چند پاراگراف عنوان داشته باشید. برای افزایش خوانایی از جملات کوتاه تر استفاده کنید.
همچنین استفاده از جدول و لیست محتوا را خوانا و جذاب‌تر می‌کند.

پارت پنجم چک لیست سئو – سئو داخلی سایت

حالا که زیر ساخت مناسب و محتوای کارآمد دارید لازم است در ادامه چک لیست سئو ۲۰۲۱، به چند مورد از سئو داخلی وب‌سایت هم بپردازید:

۲۰- بهینه سازی آدرس صفحات را به خاطر بسپارید.

بعد از ایجاد هر صفحه در وب‌سایت خود به این دو سوال پاسخ دهید. اگر پاسخ هر ۲ سوال مثبت بود پس url مناسبی برای صفحه در نظر گرفته‌اید.

  1. آیا آدرس این صفحه به اندازه کافی کوتاه است؟
  2. آیا آدرس صفحه موضوع محتوا را بازتاب می‌کند؟

قطعاً urlهایی همچون موارد زیر نمی‌تواند به ۲ سوال قبل پاسخ مثبت دهند:

  • adminesite.com/blog/48573692
  • adminesite.com/blog/cat/news/rjvnadkdk

۲۱- از تگ عنوان جذاب استفاده کنید.

از تگ عنوان جذاب استفاده کنید.

برای هر صفحه از سایت، یک عنوان h1 جذاب درج کنید. اما این تنها عنوان موجود در سایت شما نیست. یک تگ عنوان (title tag) هم وجود دارد که در سایت نشان داده نمی‌شود اما در نتایج جستجو از آن استفاده خواهد شد. این عنوان می‌تواند آمار کلیک در نتایج جستجو را تحت تاثیر قرار دهد.

۲۲- از متا دسکریپشن خلاقانه استفاده کنید.

meta description یا تگ توضیحات دقیقا زیر title tag در نتایج جستجو دیده می‌شود. برای افزایش شانس کلیک خود سعی کنید در این تگ عباراتی کمتر از ۱۲۰ کلمه بنویسید. و از کلمه کلیدی در آن استفاده کنید.

۲۳- از کدهای اسکیما استفاده کنید.

کدهای اسیکما به موتورهای جستجو کمک می‌کنند تا دقیق‌تر محتوای شما را درک کنند. همچنین این کدها گاهی در نتایج گوگل نمایش داده می‌شوند که می‌توانند در افزایش نرخ کلیک موثر باشند.

کدهای اسکیما در سئو

در تصویر بالا نمونه‌ای از این کدها را مشاهده می‌کنید که به کمک افزونه AS-FAQ ایجاد شده است.

۲۴- لینک سازی داخلی را جدی بگیرید.

وجود لینک‌های داخلی در سایت باعث می‌شوند که خزنده‌های موتورهای جستجو به آسانی به تمامی صفحات سایت شما دسترسی داشته باشند و پیداکردن صفحات مختلف آسان‌تر باشد. همچنین موجب افزایش زمان بازدید کاربر می‌شود که این موضوع هم در بالا بردن اعتبار سایت شما موثر است.

پارت ششم چک لیست سئو – سئو خارجی سایت

۲۵- پست مهمان منتشر کنید.

برخی از وب‌سایت‌ها به شما این امکان را می‌دهند که پستی را به عنوان پست مهمان منتشر کنید. در ابتدا ممکن است که اینکار کمی وقت تلف کردن به نظر برسد. اما به این توجه داشته باشید که با انتشار یک مقاله پر محتوا به صورت مهمان، می‌توانید مخاطبان آن سایت را به سمت خود جلب کنید، به افزایش ترافیک سایت خود کمک کنید و یک تبلیغات کم هزینه داشته باشید.

۲۶- وب سایت‌هایی برای درج لینک پیدا کنید.

بهتر است برای صفحات مهم سایت خود بک‌لینک‌های پرقدرت داشته باشید. پس می‌توانید سایت‌های مرتبط با محتوا را پیدا کرده و از آنها بخواهید به وب‌سایت شما لینک بدهند. معمولاً دریافت بک‌لینک به کمک روش‌های مثل خرید رپورتاژ، خرید بک‌لینک و… قابل اجراست.

جمع بندی

سئو یک پروسه است و باید مدام برای اجرای آن وقت صرف کرد. ۲۶ مورد بالا نکات مهمی هستند که می‌توانید از آنها استفاده کنید تا در بسیاری از موارد از رقبای خود پیشی بگیرید. اما این تمام ماجرا نیست. زیرا نمی‌توان تمامی نکات را در قالب یک مقاله عنوان کرد.

منبع مقاله: ادمین سایت

اسماعیل احمدی میرقائد

اسماعیل احمدی میرقائد

علاقه زیادم به دیجیتال مارکتینگ باعث شد تا کلینیک توسعه کسب و کار آرتمن وب را راه اندازی کنم. به نوشتن هم علاقه زیادی دارم و سعی می کنم با مقالاتی که منتشر می کنم نیازتون رو برطرف کنم. تمام محتویات سایت از تجربیات شخصی خودم هست و هدف اصلیم انتقال آن ها به شماست.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مقالات مرتبط

انتخاب قالب فروشگاهی بخش کوچکی از رویکرد تمرکز بر SEO است، اما مکان خوبی برای شروع است. در اینجا 10...
19 آبان, 1400
در این راهنما، در مورد اینکه قالب های وردپرس چه هستند و چگونه می‌توانید از آنها برای سایت خود استفاده...
15 آبان, 1400
تقویم محتوایی چیست؟ تقویم محتوا (که به عنوان «تقویم تحریریه» هم شناخته می‌شود) یک برنامه زمان‌بندی مکتوب از زمان و...
12 آبان, 1400

درخواست طراحی سایت

فرم مشاوره رایگان طراحی سایت و اعلام هزینه

نوع سایت مورد نظر خود را انتخاب کنید